Funksjonen FINN.KOLONNE

Oppslagsfunksjonen FINN.KOLONNE brukes for å finne tilhørende verdier i en matrise.

Funksjonene FINN.RAD og FINN.KOLONNE gir Excel et lite snev av databasefunksjonalitet, da de lar deg angi en verdi du skal søke etter i en "database", og så returnerer funksjonene verdien som står på henholdsvis samme rad eller i samme kolonne.

Syntaksen har fire ledd:

  1. Søkeverdi: Dette er verdien som du kjenner, og som du bruker som utgangspunkt for å skulle finne den tilhørende verdien.
  2. Matrise: Dette er "databasen" din. I kolonnen lengst til venstre må søkeverdien befinne seg, og verdien du er på jakt etter må ligge på samme rad men i en kolonne til høyre for cellen med søkeverdien.
  3. Radindeks: Dette forteller hvor mange rader nedover verdien du leter etter ligger i forhold til cellen med søkeverdien. Merk at du teller fra og med første raden i matrisen du angir i funksjonens andre ledd, ikke hvor langt du er fra rad 1.
  4. Søkeområde: Søkeområde er ikke et obligatorisk felt, og kan ha verdien SANN eller USANN. Dersom søkeområde er utelatt, så regnes det som SANN.

    Dersom søkeområde er satt = SANN, så vil Excel ta for gitt at matrisen i funksjonens andre ledd er sortert i stigende rekkefølge, enten alfabatisk, nummerisk eller kronologisk. Dersom matrisen din ikke er sortert stigende, må du angi dette ved å sette søkeområde = USANN.

    En god tommelfingerregel for oss, er at denne med hell kan settes til USANN i de fleste tilfeller.

Se også Funksjonen FINN.RAD

Relaterte oppgaver