I modellen skal det kun være nødvendig å angi tre verdier: kundenummer i D10, antall varer i B15:B17 og varenr i C15:C17.
- Navngi områder og celler, slik at du kan referere til dem i modellen.
- A3:A7 - kundenr
- E3:E7 - varenr
- A3:C7 - kundeliste
- E3:H7 - vareliste
- D10 - kunde
- D12 - gruppe
- Vi trenger variabler for rabatt og mva, men i stedet for å skrive inn verdiene i en celle, så lager vi dem heller som navngitte verdier.
- Lag mva som navngitt verdi, med verdien 0,25 (altså 25%)
- Lag rabatt som navngitt verdi, med verdien 0,2 (altså 20%)
- Bruk datavalidering slik at det kun blir mulig å velge aktive kundenummer i D10 og varenummer i C15:C17.
- Lag formlene som henter frem navn på kunde og gruppe i D11:D12.
- Lag formlene som henter frem navn på vare og stykkpris i D15:E17.
- Lag formelen som beregner rabatt per stykk. Forutsetningene for å få rabatt er:
- Kunden må være i gruppe 1.
- Varen må være rabattert, hvilket er angitt ved at det står et kryss på varens respektive rad i H3:H7.
- Merk! Begge kriterier må være oppfylt for at det skal bli gitt rabatt.
- Lag formlene i G15:G17 som beregner totalpris per varelinje.
- Lag formlene i G18:G20.
- Fra Formler→Navnebehandling kan du endre navngitte celler og områder, men du kan også opprette en navngitt verdi.