Bedriften har fotfeste på østlandsområdet, og har 10 ambulerende ansatte. De har en portefølje på 15 mer eller mindre faste kunder, og de har segmentert tjenestene de leverer inn i 6 grupper.
For å ha oversikt over de ansattes jobbing, og ikke minst for å få et grunnlag for hva kundene skal faktureres, praktiserer de timeføring. De ansatte kan selv logge seg inn i timeregistreringsverktøyet, hvor de fører hva de har jobbet med for hvilken kunde.
Lag en pivottabellrapport av timelisten, lek deg med å lage forskjellige utvalg av dataene, og få tabellen til å sortere på en fornuftig måte. Eksempler på ting du kan finne ut:
- Regnskapssjefen trenger en oversikt over hva hver enkelt kunde skal faktureres for september. Lag en liste som viser utført tjeneste og leveringsdato for hver kunde, sammen med beløpet som skal faktureres.
- Personalsjefen vil ha en rangert liste over hvor mye hver enkelt ansatt har jobbet.
- Sorter listen synkende, altså slik at den som har jobbet mest kommer øverst.
- Vis listen som sum timer
- Vis listen som antall oppdrag
- En kunde ringer og har et problem. Hvor lang tid tar en feilretting i gjennomsnitt?
- Hvilken ansatt er mest effektiv på installasjoner?
Sett inn en slicer og se hvordan du kan bruke den som filter i pivottabellen.