I den virkelige verden, så får man som regel data fra ulike kilder, og disse må settes sammen for å gi mening.
Denne oppgaven har to datasett, en semikolonseparert liste med transaksjoner fra et regnskap, og en xml-fil med kontoplanen som er brukt. Flett de to datasettene sammen, og pivoter ut fornuftige rapporter med pivottabell.
- Importer tekstfilen med de semikolonseparerte transaksjonene.
- Basert på datoen lager du egne kolonner for år, kvartal og måned, slik at vi kan aggregere dataene i pivottabellen.
- Hent inn xml-filen https://it.brannstorph.no/db/files/55.xml. Dette gjør du fra arkfanen "data", velg xml fra knappen "fra andre kilder". Har du Office 365, så bør du aktivere hovedfanen 'utvikler' (eng: developer), og derfra kan du klikke på knappen 'importer'.
- Stokk om på xml-tabellen, slik at kontonummer blir første kolonne (les: står lengst til venstre). Dette slik at vi kan gjøre FINN.RAD-oppslag mot kontonummer (det er kontonummer vi har som nøkkelverdi fra regnskapstallene).
- I regnskapstallene bruker du FINN.RAD til å hente inn navn på konto etc. fra kontoplanen.
- Det er tre avdelinger: 1) salg, 2) produksjon og 3) administrasjon. Lag en enkel tabell med de tre avdelingsnavnene, og bruk FINN.RAD slik at avdelingsnavn kan gjenspeiles i regnskapstallene.
- Alle inntekter er oppgitt med negativt fortegn og vice versa. Dette skaper ofte misforståelser utenfor økonomiavdelingen. Om ønskelig kan du snu fortegnet. Vurder også om du bør oppgi tallene i tusen.
- Snurr pivot.